معرفی گروه
معرفی گروه مدیریت صنعتی و بازرگانی
مدیریت بازرگانی
گروه مديريت بازرگاني در سال 1391 به عنوان يكي از گروه هاي آموزشي در دانشكده علوم انساني دانشگاه علم و فرهنگ داير گرديد. در حال حاضر، اين گروه علاوه بر دارا بودن پنج عضو هيأت علمي تمام وقت، از استادان متخصص و متعهد كه ضمن به روز بودن اطلاعات ايشان، از تجربه عملي نيز برخوردار هستند در امر تدريس به صورت پاره وقت بهره مند است.
معرفي رشته
دوره كارشناسي مديريت بازرگاني يكي از دوره هاي تحصيلي آموزش عالي است و هدف از تشكيل اين دوره آموزش نيروي انساني متخصص مورد نياز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شركت هاي دولتي و خصوصي در زمينه بازرگاني با وظايف و هدفهاي گوناگون در سطوح كارشناسي مي باشد.
دانش آموختگان اين دوره با فراگيري دانش و فنون مديريت قادر خواهند بود در زمينه هاي زير فعاليت نمايند:
1) اداره امور واحدهاي ستادي سازمانهاي توليدي و اجتماعي در جهت كمك به مديران اين سازمانها.
2) اداره و راهبري موثر و كارآمد يك سازمان يا يك بخش توليدي، تحقيق و توسعه، مالي، فروش، اطلاعات و ...
3) ايجاد تحول در يك بخش از سازمان با تجديد تشكيلات، رويه ها و شيوه هاي اداره آن بخش.
4) كارآفريني در يك سازمان براي شروع فعاليت هاي جديد با ايجاد و اداره سازمان هاي جديد.
5) طراحي تحول در كل سازمان و رهبري و هدايت تحولات.
انتظار مي رود دانش آموختگان اين رشته پس از كسب تجربيات كافي، بتوانند مسئوليت هاي بيشتري را در سطوح بالاي سازمان عهده دار شوند. علاوه بر اين، دانش آموختگان اين دوره مي توانند در فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي كه امروز در موسسات بزرگ از اهميت زيادي برخوردار است، مشغول بكار شوند.
گرايش هاي تحصيلي اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد عبارتند از: بازاريابي، بازاريابي بين الملل، مديريت تحول، مالي، بيمه، بازرگاني بين الملل و ...
معرفی رشته مدیریت کسب و کار
بی شک برای رسیدن به سطح مطلوبی از زندگی و آسایش، نیازمند سازمان های اقتصادی، اجتماعی، تولیدی و
خدماتی با کیفیت هستیم. موفقیت سازمان ها و ارتقاء کیفیت مستمر آنها در گرو توان، دانش، مهارت و اندیشه
مدیران آنها است. بهبود مدیریت به بهبود بهره وری منجر شده و از همین راه است که امکان بهره مندی بیشتر از
ظرفیت ها فراهم می شود.
تحقق چنین هدفی مستلزم تربیت مدیران آینده نگر، اخلاق مدار، مجهز به دانش روز، مسلط بر ابزارهای مدیریتی و
البته با احساس مسئولیت اجتماعی درخور است.
این نگاه از ابتدای قرن بیستم، باعث شد تا در کشورهای پیشرفته و صنعتی تاسیس دوره های کارشناسی ارشد
مدیریت کسب و کار ) MBA ( مورد توجه قرار گیرد. اولین این دوره ها در مدرسه کسب و کار تاک
(TUCk School of Business) و مدرسه کسب و کار دانشگاه هاروارد ) Harvard University ( شکل گرفت و
دیری نپایید که تشکیل دوره های MBA در سایر کشورها گسترش یافت. پای این دوره در دهه 50 شمسی با مرکزی
به نام ) (ICMS Iran Center for Management Studies و با همکاری دانشگاه هاروارد در ایران باز شد.
اگرچه گسترش و توسعه این دوره در ایران با فراز و نشیبهایی همراه بوده لیکن از سال 1379 که براساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی این دوره در دانشگاه صنعتی شریف به اجرا درآمده تاکنون از گسترش کمی خوبی برخوردار
است.
دانشگاه علم و فرهنگ نیز به عنوان بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور از سال به پذیرش دانشجو در رشته
مدیریت کسب و کار با دو گرایش استراتژی و رفتار سازمانی و منابع انسانی پرداخته است و تاکنون دهها فارغ التحصیل
داشته که بعضاً تحصیل خود در مقطع دکتری را در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی ادامه داده یا بازار کار را با
موفقیت انتخاب کرده اند.
دانشگاه علوم و فرهنگ با تکیه بر توان اعضای هیات علمی گروه MBA و اساتید مدعو همچنین انگیزه و تلاش
دانشجویان خود، رسیدن به قله های موفقیت و اعتبار را دور از انتظار نمی داند. امید که با همت و همکاری هم، هرچه
سریعتر و بهتر این مسیر طی شود.
- دروس دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار ) MBA )
طول این دوره 2 سال شامل 4 نیمسال تحصیلی است. نظام آموزشی این دوره مطابق با آیین نامه ها و مصوبات
وزارت عتف است که براساس سیاست گذاری های دانشکده و گروه مربوط و دستورالعمل های شورای تحصیلات
تکمیلی دانشگاه به اجرا در می آید.
کلیه دروس این دوره 3 واحدی است و دانشجویان برای فارغ التحصیلی باید 48 واحد درسی را مطابق با برنامه ریزی گروه و براساس جدول زیر با موفقیت طی کنند.
واحدهای اصلی ( جدول 1 ) -10 درس- 30 واحد
واحدهای اصلی – اختیاری ( جدول 2 )- 2 درس- 6 واحد
واحدهای تخصصی- اصلی( جدول 3 و 4 ) -2 درس- 6 واحد
پایان نامه- 6 واحد
جمعا 48 واحد
از بین دروس فوق 30 واحد درس اصلی، 6 واحد دروس اصلی- اختیاری و پایان نامه، بین 2 گرایش استراتژی و
رفتار سازمانی و منابع انسانی مشترک است و تنها تفاوت این دو گرایش در 6 واحد دروس تخصصی- اصلی است.
دروس اصلی ( مشترک بین هر دو گرایش):
دروس اصلی – اختیاری ( مشترک بین هر دو گرایش)
این دروس شامل 30 عنوان درس یعنی 90 واحد است که فقط گذراندن 2 درس یعنی 6 واحد آن برای دانشجویان
الزامی است. در واقع قانون گذار به دلیل اینکه به ظرفیت و امکانات متفاوت دانشگاه ها آگاه است، دست دانشگاه
را بازگذاشته که به فراخور شرایط و امکانات خود، انتخاب مناسبی داشته باشد.
درجدول زیر تمام 30 عنوان درس مشخص شده، لیکن دروسی که تاکنون مورد تاکید دانشگاه علم و فرهنگ
بوده با فلش قرمز رنگ متمایز شده است.
دروس تخصصی – اصلی گرایش استراتژی:
دروس تخصصی – اصلی گرایش رفتارسازمانی و منابع انسانی:
نحوه پذیرش در رشته مدیریت کسب و کار ) MBA )
در شرایط حاضر فارغ التحصیلان کارشناسی تمامی رشته های می توانند وارد این دوره شوند. پذیرش این
دانشجویان در دانشگاه علم و فرهنگ براساس موفقیت در آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور و
یا از طریق پذیرش دانشجویان استعداد درخشان براساس ضوابط وزارت عتف صورت می گیرد.
دروس امتحانی در آزمون سراسری (کنکور)
- زبان تخصصی مدیریت
- استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت
- ریاضیات عمومی 1 و 2
- مبانی سازمان و مدیریت
این دروس ضرایب یکسان دارند.
- مبانی سازمان و مدیریت
این دروس ضرایب یکسان دارند.
مدیر گروه :
دکتر سعید اهدائی
اعضای شورای تخصصی گروه:
دکتر سعید اهدائی
دکتر بهزاد مشعلی
دکتر تیمور مرجانی
دکتر مرتضی خاکزار بفروئی
دکتر محمدرضا اخوان انوری
مدیریت صنعتی
گروه مديريت صنعتي در سال 1378 به عنوان يكي از گروه هاي آموزشي در دانشكده علوم انساني دانشگاه علم و فرهنگ داير گرديد. در حال حاضر، اين گروه علاوه بر دارا بودن پنج عضو هيأت علمي تمام وقت، از استادان متخصص و متعهد كه ضمن به روز بودن اطلاعات ايشان، از تجربه عملي نيز برخوردار هستند در امر تدريس به صورت پاره وقت بهره مند است.
معرفي رشته
دوره كارشناسي مديريت صنعتي يكي از دوره هاي تحصيلي آموزش عالي است و هدف از تشكيل اين دوره آموزش نيروي انساني متخصص مورد نياز كارخانه ها، موسسه ها و شركت هاي دولتي و خصوصي و نيز آشنايي دانشجويان با كاربرد روشهاي علمي در مديريت است.
دانشآموختگان اين رشته با آگاهي و شناختي كه از ساخت سازماني، تئوريهاي مديريت و سازماندهي و روشهاي مختلف رفع مشكلات پيدا ميكنند قابليت جذب در تشكيلات و سازمانهاي مختلف بازرگاني و صنعتي با وظايف گوناگون در سطوح كارشناسي را دارا ميشوند و ميتوانند در بهبود و ثمربخشي و كارآيي سازمان موثر باشند و پس از كسب تجربيات لازم، ميتوانند مسئوليتهاي بيشتري در سطوح مختلف سازمان عهدهدار گردند. دانشآموختگان رشته مديريت صنعتي ميتوانند در قسمتهاي مديريت توليد، كنترل كيفيت و مرغوبيت كالا، حفاظت صنعتي، كنترل پروژه و ساير بخشهاي تجزيه و تحليل كمّي مسائل صنعتي و توليدي بكار اشتغال پيدا كنند
معرفی رشته مدیریت صنعتی- کارشناسی ارشد مدیریت پروژه
مدیریت پروژه یکی از 6 گرایش دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی است. این دوره با هدف آموزش
نیروی انسانی متخصص برای منابع تولیدی و خدماتی، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی تشکیل
شده است. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت صنعتی قادر خواهند شد تا به
عنوان محقق به پژوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز
سازمان ها کمک کنند.
دانشجویان این دوره علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی، با زمینه های نوین این
رشته و جایگاه عملی آن آشنا می شوند. همچنین در این دوره سعی خواهد شد قدرت تحلیل دانشجویان
در زمینه امور کاربردی با استفاده از افته های واقعی افزایش داده شود.
از آنجا که موضوع بهره وری از اهم موضوعات سازمان ها تلقی می شود و فارغ التحصیلان این دوره می
توانند در افزایش کارآیی و بهبود اثربخشی هر سازمانی موثر باشند لذا استقبال از این رشته به خصوص
در زمینه مدیریت پروژه ها چه در داخل و چه در خارج روز به روز گسترش می یابد.
دانشگاه علم و فرهنگ نیز به عنوان بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی که قریب 30 سال است در رشته
های مختلف و مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری به تربیت دانشجویان پرداخته، در سال 1400 با
تکیه بر توان و تجربه خود، از مجاری قانونی وزارت عتف درخواست تاسیس رشته مدیریت صنعتی گرایش
مدیریت پروژه در مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو از طریق آزمون سرسری ) کنکور ( را نموده
که امید است از مهرماه سال 1400 این امر محقق شود. ناگفته نماند که رشته مدیریت صنعتی در مقطع
کارشناسی از پرسابقه ترین رشته های این دانشگاه بوده که از سال 1372 تاکنون همواره با استقبال بسیار
خوب داوطلبین کنکور مواجه بوده است.
طول دوره و واحدهای درسی
سنوات مجاز این دوره حداکثر 6 نیسمال است که معمولاً اکثریت دانشجویان می توانند دروس خود را
در 3 نیمسال طی کنند.
تعداد کل واحدهای درسی در این دوره 32 واحد به شرح زیر است:
دروس پایه مطابق با جدول 1: 10 واحد
دروس اصلی مطابق با جدول 2 :10 واحد
دروس تخصصی مطابق با جدول 3 :8 واحد
پایان نامه: 4 واحد
جمعا: 32 واحد
براساس اختیارات تفویضی وزارت عتف، دانشگاه می تواند برخی از دروس جدول 4 )دروس جبرانی( را
حداکثر در یک ترم به بعضی از دانشجویان ارائه نماید. براساس سیاست های گروه مربوط، این دروس از
سقف 6 واحد تجاوز نمی کند.